lørdag den 30. marts 2013

Pave Frans - den store fornyer?

(fra facebook.com)

En af mine venner spurgte mig forleden om, hvordan jeg forventede, at den nye pave ville forandre kirken. "Kommer der gifte præster? - eller kvindelige præster? - eller homoseksuelle vielser?". "Ingen af delene", svarede jeg.

Ovenstående billede svarer meget godt til den forandring, som jeg forventer af den nye pave. Jeg regner ikke med, at der kommer store reformer eller andre større tiltag, der i afgørende grad vil flytte kirken. Men jeg forventer en mere ydmyg og mindre pompøs kirke. Billedet er ingen kritisk kommentar til Benedikt den 16. Han gjorde som de fleste andre før ham. Forandringen ligger i Pave Franses tilgang til sit kald som Roms biskop og hele verdens pave. Hvis man vil forandre verden, så skal man begynde med sig selv.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar