tirsdag den 26. marts 2013

Biskop Bergoglio på arbejde i Buenos Aires slumkvarterer.


I december 2009 gav kardinal Bergoglio (nu Pave Frans) et interview til magasinet "30 days". I interviewet skulle kardinalen give en kommentar til det faldende antal døbte og ærkebispedømmets indsats desangående. Han forklarede, hvordan man i ærkebispedømmet målrettet havde arbejdet med at døbe især de allerfattigste børn med kun en enkelt forælder. Og han fortalte bl.a. denne lille historie:

"Barnet har ikke noget ansvar for hvordan forældrenes ægteskab er. Dåb af børn kan faktisk bliver en ny begyndelse for forældrene. For et stykke tid siden, døbte jeg de syv børn af en fattig enke, der arbejdede som tjenestepige og havde fået børnene med to forskellige mænd. Jeg mødte hende på festen for Sankt Cajetan. Hun sagde til mig: 'Far, jeg lever i dødssynd. Jeg har syv børn og har aldrig fået dem døbt. Jeg har ikke pengene til fadderne og til festen ... Jeg så hende igen, og efter en smule katekese døbte jeg alle børnene i kapellet ved min bopæl. Kvinden sagde til mig: "Far, jeg kan ikke tro det, du gør. Du får mig til at føle mig vigtig «. Jeg sagde til hende: 'Men frue, hvad har jeg med det her at gøre? Det er Jesus, der gør dig vigtig."


Ingen kommentarer:

Send en kommentar