lørdag den 16. marts 2013

Jeg forkynder jer en stor glæde...

Foto fra NBC News dækning af pavevalget (fra nbcnews.com)


"Annuntio vobis gaudium magnum" (jeg forkynder jer en stor glæde), sagde Kardinal Tauran, da han meddelte verden, at den katolske kirke havde fået en ny pave. Jeg ved ikke, om fotografiet er fra det øjeblik, men det udtrykker så fint, hvordan jeg tror, at mange af verdens 1,2 milliarder katolikker har det i disse dage. Jeg tror, at særligt de fattige i verden i Pave Frans har fået en leder, der ser dem og anerkender dem som en vigtigt del af vores kirke. 

At Pave Frans som ærkebiskop var en ydmyg mand er der mange, der kan vidne om. Som pave har han dog også allerede vist sin særlige tilgang til sit høje embede. Den karismatiske ærkebiskop af New York Kardinal Timothy Dolan har allerede fortalt to historier om Pave Frans. Først og fremmest skulle han overfor kardinalerne have begrundet sit valg af pavenavn med, at han som Frans af Assisi elsker de fattige. Desuden fortalte Kardinal Dolan, at kardinalerne efter præsentation i busser blev kørt tilbage til det hotel, hvor de overnattede under konklavet. Kardinal Dolan var selv i den første bus og ville vente på Pavens ankomst foran hotellet. Paven kom dog ikke i sin egen bil. Han var taget samme med de andre kardinaler i den anden bus.

Cardinal Julio Terrazas lagde senere denne billeddokumentation på sin facebookside.


Kardinal Tauran havde helt ret, da han sagde "Annuntio vobis gaudium magnum!"

Ingen kommentarer:

Send en kommentar