onsdag den 14. december 2011

En Sioux-indianers aftenbøn


Den store sioux-høvding Maȟpíya Lúta (Røde Sky) fotograferet i 1905 (www.oldpicture.com)

Oh, store ånd
hvis stemme jeg fornemmer i vinden,
og hvis åndedrag giver liv til hele verden,
hør mig.
Jeg træder frem for dig
som et af dine mange børn.
Jeg er lille og svag.
Jeg behøver din kraft og visdom.

Lad mig vandre i din skønheds lys
og lad mine øjne altid se
den røde og purpurfarvede solnedgang.
Lad mine hænder ære de ting,
som du har skabt,
og lad mine øren høre din stemme.

Skænk mig visdom,
så jeg kan erkende,
hvad du har lært mit folk,
og den lære,
som du har skjult i hvert et blad
og hver en klippe.

Ikke for at være mine brødre overlegen
søger jeg kraft,
men for at kunne bekæmpe
min værste fjende – mig selv.

Gør mig altid parat til
at komme til dig med rene hænder,
så min ånd,
når mit liv er udslukt,
kan komme til dig
som den dalende sol.

(fra en Missio-folder med små bønner fra hele verden)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar