lørdag den 5. november 2011

Et liv i billeder af Giotto - 05

Frans bekender sig til udelukkende at tjene sin far i himlen

Giottos femte billede fra Franses liv (fra Wikipedia.com)

Bonaventuras legende fortæller:
"Derefter prøvede den kødelige far at føre nådens søn, som nu var totalt frataget alle sine penge, frem for byens biskop, for at Franciscus skulle overgive alle sin faders ejendomme, og alt hvad han ejede i biskoppens hænder. Som en sand elsker af fattigdommen erklærede Franciscus sig rede til det. Han gik uden at vente eller tøve hen til biskoppen. Han ventede ikke til noget blev sagt, sagde selv heller ikke noget, men tog omgående alt sit tøj af og gav det til sin fader. Da viste det sig, at denne Guds mand under sit fine tøj bar en bodsskjorte helt inde på kroppen. I en beundringsværdig iver nærmest i en åndsberuselse, tog han endda sine underbukser af og stod der fuldstændig nøgen i alles påsyn. Så sagde han til sin fader: "Indtil nu har jeg kaldet dig min fader her på jorden, men nu kan jeg trygt sige: "Fader Vor, du som er i himmelen." Hos ham har jeg deponeret hele min skat og på ham bygger alt mit håb." Da biskoppen så dette, rejste han sig fuld af beundring for Guds mands glødende iver, tog ham med tårer i sine arme, og den gode fromme mand han var, dækkede han ham med sin kåbe og sagde til sine tjenere, at de skulle hente noget tøj, så han kunne dække hans krop. Franciscus fik en fattig og værdiløs kåbe fra en bonde som tjente biskoppen. Han tog imod den med tak, fandt et stykke kridt og tegnede egenhændigt et kors på den, så den blev en klædning for en fattig, halvnøgen mand."
Frans af Assisis liv, fortalt af Bonaventura, 1262, 2.kap. 4

Ingen kommentarer:

Send en kommentar