tirsdag den 15. november 2011

Det lille skrift til Broder Leo 2

Lovprisning af den allerhøjeste Gud
Alle henvisningerne til Biblen kan findes under bønnen.

Du er hellig, Herre, den eneste Gud,
som gør underfulde ting
(jf. Sl 77,15; 72,18; 86,10)
Du er stærk,
Du er stor
(jf. Sl 86,10),
Du er den allerhøjeste,
Du er den almægtige konge,
Du, hellige Fader, himlens og jordens konge
(jf. Matt 11,25).
Du er tre og én,
Herre, Gud over alle guder
(jf. Sl 136,2).
Du er det gode, alt godt, det højeste gode,
Herre, levende og sande Gud
(jf. 1 Tes 1,9).
Du er kærlighed, barmhjertighed
(jf 1 Joh 4,8),
Du er visdom,
Du er ydmyghed
(jf. Mat 11,29)
Du er tålmodighed/håb,
Du er skønhed,
Du er sagmodighed
(jf. Matt 21,5),
Du er tryghed,
Du er ro,
Du er fryd og læde
(jf. Sl 51,19),
Du er vort håb,
Du er retfærdighed,
Du er mådehold,
Du er vor rigdom, og det er os nok
(jf. Joh 14,8).
Du er skønhed,
Du er sagmodighed
(jf. Mat 21,5)
Du er (vort) værn
(jf. Sl 31,5)
Du er vor vogter og forsvarer,
Du er styrke
(jf. Sl 43,2)
Du er svalhed.
Du er vort håb,
Du er vor tro,
Du er vor kærlighed,
Du er hele vor sødme,
Du er vort evige liv:
Store og vidunderlige Herre,
almægtige Gud, barnhjertige Frelser.


(Se Marianne Powell: Frans af Assisis Skrifter, Forlaget Anis, 1999, s. 179)



Sl 77,15: Du er den Gud, der gør undere, du viste folkene din styrke.
Sl 72,18: Lovet være Gud Herren, Israels Gud, han som alene gør undere.

Sl 86,10: For du er stor, du gør undere, du alene er Gud.

Matt 11,25: På den tid tog Jesus til orde og sagde: »Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige.

Sl 136,2: Tak gudernes Gud, hans trofasthed varer til evig tid.

1 Tes 1,9: Folk fortæller selv om, hvilken modtagelse vi fik hos jer, og om, hvordan I vendte om til Gud fra afguderne for at tjene den levende og sande Gud.

Joh 4,8: Hans disciple var nemlig gået ind til byen for at købe mad.

Matt 11,29: Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.

Matt 21,5: Sig til Zions datter: Se, din konge kommer til dig, sagtmodig, ridende på et æsel og på et trækdyrs føl.

Sl 51,19: mit offer, Gud, er en sønderbrudt ånd, et sønderbrudt og sønderknust hjerte afviser du ikke, Gud.

Joh 14,8: Filip sagde til ham: »Herre, vis os Faderen, og det er nok for os.«

Sl 31,5: Befri mig fra det net, de har lagt ud for mig, du er jo mit værn.
Sl 43,2: For du, Gud, er mit værn, hvorfor har du forstødt mig? Hvorfor skal jeg gå sørgende omkring plaget af fjenden?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar