tirsdag den 9. april 2013

Morgenbøn af Dietrich Bonhoeffer

Mindepladen i muren i Flossenburg, hvor Bonhoeffer blev
hængt den 9. april 1945 (fra dietrichbonhoeffer.org)
 
På en hylde i min jordiske fars bibliotek fandt jeg en lille engelsk bog om Dietrich Bonhoeffer: "Letters & papers from prison" fra Fontana books - udgivet i 1953. Bagerst er samlet en række bønner, som han bad sammen med sine medfanger i tyske arresthuse under sin fængsling i Nazityskland i 1940erne. Han blev henrettet i dag for 68 år siden - den 9.april 1945. En morgenbøn lyder:

Himmelske Fader,
Jeg priser dig og takker dig
for nattens fred.
Jeg priser dig og takker dig
for denne nye dag.
Jeg priser dig og takker dig
for alt det gode, Du gør
og for din trofasthed gennem hele livet.
Du har velsignet mig med meget:
Lad mig acceptere de prøvelser,
som du giver mig i dag.

Dietrich Bonhoeffer er en af mine store helte. Bønnen her er i sig selv meget smuk, men taget i betragtning, at den er formuleret i en kold fængselscelle ved juletid 1943, giver den kant. Her er ingen forbitrelse eller fortvivlelse - kun taknemmelig over at være så heldig at kunne imødese endnu en dag - hvad den så en måtte bringe...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar