lørdag den 14. april 2012

Kristus-salme 1


 
Gud, mit liv har jeg lagt frem for dig
du har ladet mine tårer komme frem for dit åsyn

Alle mine fjender har udpønset ondt imod mig,
og de har lagt råd op sammen.

De gør mig ondt for godt,
gengælder mine kærlighed med had.

I stedet for at elske mig bagtaler de mig,
men jeg bad fortsat:

Min hellige Fader, himmelens og jordens konge,
gå ikke bort fra mig,
for trængslen er nær,
og ingen er der, som hjælper.

Lad mine fjender vende om
hver dag, jeg påkalder dig;
Se, jeg ved, at du er min Gud.

Mine venner og mine nærmeste
har truet mig og rejst sig imod mig,
de, som stod mig nær, har holdt sig borte.

Du har fjernet mine frænder fra mig,
de afskyede mig,
jeg er forrådt og kan ikke undslippe.

Hellige Fader, hold ikke din hjælp tilbage,
min Gud, il mig til hjælp.

Kom mig til hjælp,
Herre, min frelses Gud.

Ære være Faderen og Sønnen,
og Helligånden

Som det var i begyndelsen, så nu og altid
og i al evighed. Amen.


De femten Kristus-salmer, der er sammensat af Frans selv, er en del af det såkaldte "Herrens Lidelses Officium". I dette Oficium fejrer Frans ikke bare Herrens lidelse, men hele frelsesmysteriet med inkarnation, lidelse og død, opstandelse, himmelfart og genkomst. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar