Den hellige Clara malet på en fresken af Simone Martini i 1312-1320 i den øvre del af St. Francescobasilikaen i Assisi (fra wikipedia.com) |
Født: omkring 1194
i Assisi i Umbrien
Død: 11.
august 1253 i Assisi
Mindedag: 11.
august
Kanoniseret: 15.
august 1255 af pave Alexander IV i Anagni.
Clara blev født i Assisi
omkring år 1194 i den fornemme Offreducia familie. Hun var datter af
Greve Faverone af Sciffi, og hun blev opdraget af sin fromme mor
Hortulana di Fiumi. Vi ved, at Clara havde mindst tre søskende, men
ellers ved man ikke meget om hendes barneår og opvækst. Man kan dog
gætte på, at hendes liv har været præget af de forventninger, der
normalt blev tillagt børnene i fornemme familier. Vi ved, at Claras
familie måtte drage i eksil i Perugia under borgerkrigen mellem
Assisi og Perugia fra 1198 til 1203. Vi ved også, at Clara tilbage i
Assisi afslog det første af minimum to ægteskabstilbud allerede som
12-årig. Livet har nok ikke været helt nemt for den unge Clara.
En fasteprædiken i San
Giorgiokirken ændrer livet for den kun 18-årige Clara. Manden på
prædikestolen er den omvendte Frans af Assisi, som formentlig ikke
har været helt fremmed for Clara, da en af Franses første brødre
Rufino, er Claras fætter. Efter messen går hun til Frans og siger
ifølge legenderne til ham: ”Vis mig vejen til Faderen!”. Frans
ønsker for hende, at hun går i kloster, og han fastsætter hendes
optagelse til palmesøndag den 18. marts 1212. Claras far stritter
dog imod og nægter sin datter at gå i kloster. Med biskop Guido af
Assisis velsignelse stikker den unge Clara om natten af hjemmefra og
tager til Portiungula udenfor Assisi, hvor Frans opholder sig sammen
med sine brødre. Det fortælles, at brødre modtager Clara i den
lille kirke Santa Maria degli Angeli med lys og palmegrene i
hænderne. Legenden fortæller, at Frans med det samme modtager
hendes klosterløfter og klipper håret af hende. Samme nat tager
brødrene Clara med til benediktinerklostret San Paolo della
Abbadesse i Bastia Umbra, hvor hun skal lære klosterlivet af kende.
Familien forsøger at få Clara hjem igen både med magt og med
overtalelse, men det mislykkedes for dem. Få uger senere flytter
Frans hende til benediktinerindernes kloster Sant'Angelo di Panzo ved
Mont Subasio.
Clara yngre søster,
Katarina, slutter sig også til Clara i i klosteret Sant'Angelo di
Panzo. Her får nu navnet klosternavnet Agnes, og det er med dette
navn, at hun senere bliver helgenkåret som den Hellige Agnes af
Assisi. Det fortælles i øvrigt, at pigernes far Greve Faverone af
Sciffi sammen med sin broder Monaldo og tolv andre mænd med magt
forsøger at hente Agnes ud af klosteret igen. Forsøget mislykkes,
da Claras bønner gør Agnes så tung, at de 14 mænd ikke er i stand
til at flytte hende. Senere bliver Claras mor Hortulana enke og
sammen med den yngste søster Beatrix slutter hun sig til Clara og
Agnes i klosteret.
I 1214 giver Frans
de fire familiemedlemmer og tre medlemmer af den rike Ubaldinifamilie
fra Firenze et lille hus, der ligger i tilknytning til San
Damianokirken, som Frans selv har restaureret. Han giver også det
lille kommunitet en klosterregel (Formulae Vitae). Med klosterreglen
og kommunitetet ved San Damiano er grundstenen til et helt nyt
klosterfællesskab lagt. Klara bliver den første abbedisse for de
Fattige Kvinders Orden (Povere Dame di
San Damiano) eller Damianitinere, som
de i begyndelsen bliver kaldt. Først efter Klaras død kommer
ordenen til at hedde det navn, som vi kender dem på i dag: Ordo
Sanctae Clarae (OSC).
Giottos afbildning af Frans og Clara fra 1279 fra den øvre del af St. Francescobasilikaen i Assisi (fra wikipedia.com) |
I 1216 får Clara af
Pave Innocent III lov til at leve udelukkende af almisser uden at eje
nogen som helst. Efter Franses ønske frasiger Clara og hendes
medsøstre sig al form for ejendom. De ønsker hverken som fællesskab
eller personligt at eje noget. Kardinal Hugolinus, der er Frans
venlig stemt, ser i Franses og Claras ordensfællesskab et forbillede
for andre kvindeklostre, og ordenen spreder sig hurtigt. Kardinal
Hugolinus skriver en ny regel til Damianitinerne. Reglen orienterer
sig mod Benedikts regel og den indordner Damianitinerne i det
traditionelle klostervæsen. Reglen bliver indført i 1218 i de
fleste af de klsotre, der var opstået med San Damiano som
forbillede. Kadinal Hugolinus vil også gerne gøre op det absolutte
fattigdomsideal. Han forsøger at få Klara til at acceptere en
beskeden indtægtskilde, men Klara afslår dette. Klara er nervøs
for at opgive fattigdomme og for at miste tilknytningen til den
hastigt voksende franciskanske orden. Resultatet bliver, at nogle få
klostre holder fast ved den af Frans udarbejdede regel Formulae
Vitae, mens fleste andre accepterer Kardinal Hugolinus klosterregel.
Blandt de klostre, der bevarer Formulae Vitae er Klaras eget kloster
ved San Damiano. I 1228 bliver Kardinal Hugolinus Pave Gregor IX, og
han må nu som Pave officielt anerkende og bekræfte
fattigdomsprivilegiet, som Klara har så kært. Det er dog ikke
slutningen. Gennem hele livet må Clara fra tid til anden forsvare
den absolutte fattigdom, når paver og kirkelige autoriteter forsøger
at modernisere ordenen ved at tage dette privilegium fra dem.
Claras tunica fra museet i krypten under kirken Santa Chiara i Assisi (fra wikipedia.com) |
Klara og hendes medsøstre
praktiserer den strengeste leveform i sin samtid. Ud over absolut
fattigdom, bærer søstrene hverken sko, sandaler eller strømper. De
gennemfører ofte streng faste på vand og brød og giver afkald på
kød. De lever i tavshed og taler kun, når det er absolut
nødvendigt. Klara er den strengeste af dem alle. Hun under sig intet
og lever ligesom Frans et hårdt liv uden verdslige goder. Hun
forlader aldrig klostret ved San Damiano, og hun blvier da også
anerkendt som en af middelalderens mest fuldkomne kontemplative.
Frans og Clara ser
ikke meget til hinanden, men han besøger klosteret i ny og næ.
Besøgene har stor betydning for dem begge og for eftertiden. Frans
skriver bl.a. sin berømte Solsang (Canticum
Fratris Solis) i San Damianoklosterets
have i 1224. Da Frans dør den 3. oktober 1226 og begravelsesfølget
daget efter bærer liget af Frans fra Portiungula til Assisi stopper
de ved San Daminao, så Clara og hendes medsøstre kan sige et sidste
farvel til deres broder Frans.
Clara lever 27 år
længere. I alt leder hun med stor dygtighed sit kommunitet i hele 41
år, selvom hun i sine sidste 29 år lider af tiltagende dårligt
helbred. Hendes livsførelse er usund og hård ved kroppen. Hun
formaner andre om ikke at overdrive askesen. Om natten går hun rundt
og lægger sengetøjet om medsøstrene, så de ikke skal fryse, men
sig selv sparer hun ikke.
Claras hengivenhed gælder
ikke kun medsøstrene. Det fortælles, at Clara to gange gennem bøn
og bod frelser byen Assisi for plyndringer. I september 1240 og i
juni 1241 er byen i fare for at blive plyndret, men Clara forsvarer
byen bevæbnet med en monstrans. Sådan fortæller legenderne i hvert
fald.
I 1247 giver Pave Innocent
IV søstrene en ny regel, som forener søstrene med franciskanerne og
distancerer dem fra benediktinerne. Dette er helt i Claras ånd.
Paven gier dig samtidig klostrene tilladelse til fælles ejendom.
Clara er en stærk modstander af dette og paven må tre år senere
trække dele af reglen tilbage igen. Klara er i mellemtiden begyndt
at skrive sin egen regel. Den regel bliver den 9. august 1253
godkendt af pave Innocent IV, men den må udelukkende bruges i San
Damianoklostret. Det er faktisk et stor begivenhed. Det er nemlig
første gang en pave godkender en regel udformet af en kvinde.
Clara er meget syg
på dette tidspunkt. Den 11. august 1253, kun to dage efter pavens
godkendelse af hendes regel, dør hun i San Damianoklostret. Paven
når selv at give hende det hellige sakramente, inden hun dør. Hun
bliver begravet i San Giorgiokirken i Assisi, men allerede i 1265
bliver hun overført til den nybyggede kirke, der bærer hendes eget
navn: Santa Chiara. Her bliver hun begravet i nærheden af sin mor Hortulana og sine søstre Agnes og Beatrix. Paven Alexander IV helgenkåret Clara
allerede to år efter hendes død. Som kardinal har paven besøgt
Clara, mens hun var meget syg. Dette besøg må have gjort stort
indtryk på kardinalen. Stort indtryk ligesom Clara gjorde på de få
mennesker, der havde det privilegium at lære hende at kende.
Claras legeme i glaskisten i krypten under Santa Chiara i Assisi (fra wikipedia.com) |
Både Frans og Clara
bliver begravet på hemmelige steder i deres respektive kirker. Man
er nervøs for at deres levninger vil blive røvet og spredt for alle
vinde som relikvier. Først den 30. august 1850 bliver Claras grav
fundet og identificeret, og kort efter bliver den åbnet og hendes
levninger taget op. I 1872 bliver hendes mumificerede legeme flyttet
til et glasskrin i krypten under kirken. Her kan man stadigvæk se
hende. En maske, der skulle vise hendes oprindelige ansigtstræk,
dækker hendes ansigt.
Fra Clara er bevaret fem
breve, en regelbog og hendes testamente. Desuden fremstår San
Damianoklostret næsten urørt. På hendes plads i refektoriet står
der hver dag friske blomster.
Clara
ses ofte afbilledet med enten en monstrans, et kors, en lilje, en
regelbog en abbedissestav eller en olielampe. Den hellige Clara er
skytshelgen for Clarisserne, for byen Assisi, for glasmestre,
glasmalere, vaskekoner, syersker, broderersker og forgyldere. Desuden
er hun god mod feber og øjenlidelser, og som noget forholdsvis nyt
er hun også skytshelgen for – fjernsynet. Clara udråbes nemlig i
1958 til fjernsynets skytshelgen af Pave Pius XII. Begrundelsen
herfor stammer fra en tidlig historie om Clara. Clara kunne ikke
deltage i julemessen i 1252, da hun var alt for syg til at kunne være
med. Hun så dog hele messen for sit indre blik, og hun kunne efter
messen fortælle om messen, som havde hun været der selv.
Claras første biografi
blev skrevet af samme mand, der skrev den første biografi om Frans
af Assisi: Thomas af Celano. Biografien, som man i mange år troede
var tabt, er skrevet inden år 1261.
Ved Claras død er hendes
orden allerede stor. Der er i Europa 111 klostre fordelt på de
større europæiske lande. I slutningen af 1300-tallet er der over
400 clarisseklostre i Europa. Clarisserne kommer også til Danmark.
Vi ved, at der har været clarisseklostre i både Roskilde og i
Odense. I dag er der ca. 15.000 clarisser fordelt på 675 klostre.
Desuden findes en del ordener og klostre, der er inspireret af den
hellige Claras liv og regel.
Kilder:
http://www.katolsk.no/biografier/historisk/klara
http://www.katolsk.no/biografier/historisk/hortassi
http://www.katolsk.no/biografier/historisk/aassisi
http://www.italy.dk/turisme/umbrien/klara.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Clare_of_Assisi
Det er usikkert, om det overhovedet forestiller Clara. Nogle mener, at det forestiller Agnes af Bøhmen/Prag eller måske Margaret af Ungarn.
SvarSlet